rob clame

Branding
een emotie

Branding zorgt ervoor dat aan een
naam of beeldmerk extra (positieve)
eigenschappen en kenmerken worden
gekoppeld. Dit is merkbeleving.

Marketing
een toekomstvisie

Marketing is de ontwikkeling en uitvoering
van alle verkoopbevorderende activiteiten.
Doelgroepen en reclame spelen hierbij
vaak de hoofdrol.

Klant aan het woord

Ja Ja Sticker

Reclame
een investering

Adverteren doe je om toekomstige business
te genereren, om lopende business te
continueren en om reclame investeringen
uit het verleden te beschermen.

Hoe sterke merken elkaar versterken

Prev Next
Stichting Aap
Shoppingcenter Overvecht
Hotel Mitland
VRB Advies
City Plaza
Erica Recreatie B.V.
De Kroon
Kooijman Vianen
Roompot
Gemeente Utrecht
FC Utrecht
Auto Mundstad Groep
100% Heuvelrug
Barbara Uitvaartverzorging
Bouwfonds

Bestedingen:tv in de lift

Bestedingen tv-commercials weer in de lift

De markt voor televisiereclame lijkt zich weer te herstellen, na twee jaren van krimp. Naar verwachting zullen adverteerders dit jaar zo'n 3 tot 4 procent meer uitgeven aan tv-commercials. Dat verwacht Spot, het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame.

Adverteerders gaven vorig jaar 933 miljoen euro uit aan commercials in Nederland. Dat is zo'n 3 procent minder dan in 2012. In de tweede helft van vorig jaar was weer sprake van lichte groei. In 2012 liepen de bestedingen aan televisiereclame nog ruim 5 procent terug.

,,Alles wijst erop dat het tij aan het keren is'', zegt Spot-directeur Michel van der Voort dinsdag. ,,Het herstel van de tv-omzet gaat namelijk harder dan het herstel van de economische groei.''

Televisie

Het aantal adverteerders dat in 2013 televisie als reclamekanaal gebruikte, daalde met 2 procent tot 992. Het aantal merken waarvoor werd geadverteerd nam af van 1899 naar 1846.

Afgelopen jaar werd bijna 10% meer commercials uitgezonden. Spot telde in totaal 13.545 verschillende filmpjes. 92 procent daarvan was vorig jaar nieuw op de buis. Gemiddeld duurde een reclamespotje ruim 26 seconden.

Branches

Branches die veel aan televisiereclame uitgaven zijn de voedingsmiddelensector, de detailhandel, makers van persoonlijke verzorgingsmiddelen, de horeca en automotive.

Spot signaleert verder dat bedrijven en organisaties steeds vaker ook een videocampagne op het internet willen inzetten. De omzet van deze vorm van adverteren is in 2013 uitgekomen op 12,3 miljoen euro, een stijging van ruim 37 procent ten opzichte van 2012. De stijging is vooral sterk in de tweede helft van vorig jaar. Spot verwacht dat de sterke groei van bestedingen aan onlinevideoreclames dit jaar doorzet.

Bron: Beurs.nl 4 maart 2014