Jan Slagter: “De tv is nog springlevend” - RTV Utrecht Reclame RTV Utrecht Reclame

Jan Slagter: “De tv is nog springlevend”

Omroep MAX-directeur Jan Slagter ergert zich aan mensen die maar wat roepen, zonder dat hun mening op enig feit gebaseerd is. Dat schrijft hij in zijn column bij MAX Vandaag

‘Al enige tijd zijn de gifpijlen gericht op het ‘traditionele’ of lineaire tv-kijken en dan met name het kijken naar de programma’s van de publieke omroep. “Er kijkt geen hond naar”, zei iemand me pas nog doodleuk op Twitter. Sorry, maar zo’n domme opmerking kan ik toch echt niet over mijn kant laten gaan. Juist de afgelopen feestdagen hebben bewezen dat de publieke televisie enorm veel mensen thuis een plezierige tijdbesteding bezorgt.

En het nieuwe jaar is ook al zo geweldig begonnen. Succesformules als Wie is de mol en Boer zoekt vrouw, maar ook onze eigen schitterende dramaserie Het geheime dagboek van Hendrik Groen scoorden fantastische kijkcijfers, zeker als je daar ook nog de mensen die ‘uitgesteld’ kijken erbij optelt: ruim 2 tot zelfs 3 miljoen! Ja inderdaad, van de 17 miljoen Nederlanders kijken er dan 14 tot 15 miljoen mensen niet. Pff, dank je de koekoek, als we zo gaan beginnen… In werkelijkheid bereikt de publieke omroep juist miljoenen mensen in Nederland, wekelijks maar liefst 81 procent van de bevolking.

En waren het nu alleen nog leken die dit soort onzin verkopen, dan viel de schade nog te overzien. Veel kwalijker is het dat ingewijden, of althans mensen die uit hoofde van hun professie beter zouden moeten weten, elkaar net zo hard na wauwelen. Neem het mediavakblad Fonk dat een nieuwsbrief opent met: ‘Het tv-landschap is de laatste jaren flink aan het veranderen. Minder lineair tv-kijken, de opkomst van streamingdiensten en on demand. Het is bijna niet meer bij te benen’. 

Beelden van modderstromen en aardverschuivingen dringen zich aan me op. Maar als ik zoals iedere ochtend online de kijkcijfers van de avond ervoor check, val ik toch echt niet van mijn stoel. Natuurlijk, Netflix en andere video on demand diensten groeien in populariteit, maar van verdringing van het gewone tv-kijken is absoluut geen sprake.

Dat laat een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) zien. Voor het onderzoek Een week in kaart van het SCP zijn dagboekgegevens van meer dan 1.500 Nederlanders geanalyseerd. Wat blijkt: de manier waarop Nederlanders hun vrije tijd besteden verschilt nauwelijks met 10 jaar geleden. Ze hebben gemiddeld nog steeds evenveel vrije tijd: ruim 6 uur per dag. De meeste tijd daarvan, wordt besteed aan tv-kijken.

Bron: http://www.spreekbuis.nl/blog-jan-slagter-de-tv-is-nog-springlevend

Contact opnemen